• Wix Facebook page

Snelste manier naar Londen

Blog by Fief

30 oktober 2019

Wist je dat het qua reistijd eigenlijk niet zoveel uitmaakt hoe je naar Londen reist? Er zijn een paar uitschieters, maar gemiddeld kun je met zeven uur in hartje Londen staan (als alles meezit). Ik zet de vijf mogelijkheden voor je op een rij, waarbij ik alleen de reistijd beschrijf. Als vertrekpunt heb ik mijn woonplaats Sint-Michielsgestel (bij Den Bosch) genomen.

Vliegen

Voor ons is vliegen vanaf Eindhoven het meest ideaal: we rijden er in een half uur naar toe. Geadviseerd wordt om 2 uur van tevoren aanwezig te zijn. Eenmaal aan boord duurt de vlucht ongeveer een uur. Op Stansted Airport hebben we vervolgens nog een kwartier tot een half uur nodig om bij de trein te komen. Daarna duurt de reis naar Londen nog een dik uur. Je kunt ook met de bus naar de stad, maar persoonlijk ga ik het liefst met de trein. Met het vliegtuig doen we er dus vijf uur over.

Als we vliegen vanaf Amsterdam doen we er echter al snel zeven uur over: verder rijden naar een groter en drukker vliegveld.

Auto

Af en toe gaan we met de auto via de Kanaaltunnel naar Londen. In vier uur zijn we bij de tunnel waar we de auto in de trein rijden. Het inchecken duurt ongeveer een uur en vijfendertig minuten na vertrek arriveer je in Folkestone. Vanaf Folkestone rijden we meestal in twee uur naar de stad. Totale reistijd: zevenenhalf uur.

Boot

Als we geen gunstige tijd kunnen boeken bij de Kanaaltunnel, dan nemen we nog wel eens de boot. De reis naar Calais duurt ongeveer vier uur, afhankelijk van de drukte op de weg. Naar Duinkerken is de rit iets korter, maar de boottocht naar Dover duurt iets langer. De boottocht vanaf Calais duurt tweeënhalf uur. Vanaf Dover naar Londen is het dan nog twee uur rijden, tenminste als het verkeer meezit. Met de auto en de boot zijn we dus achtenhalf uur onderweg.

Trein

Het liefst reis ik met de trein. Helaas moet ik, als ik in Den Bosch opstap, nog wel twee tot drie keer overstappen. Als ik op een gunstig tijdstip kan vertrekken, ben ik vijf tot acht uur kwijt met reizen.

Neem je de allerlaatste trein, dan arriveer je ’s morgens in Londen, maar dan ben je wel tien tot twaalf uur onderweg.

Bus

Deze laatste optie heb ik zelf nooit ondernomen, maar mijn dochter wel, samen met een vriendin. In Breda konden ze opstappen en ze reisden via de Kanaaltunnel. Twaalf uur later stonden ze in Londen.

Zoals je ziet liggen de reistijden dicht bij elkaar. De grote verschillen zitten voornamelijk in het comfort, het gemak en, zeker niet onbelangrijk, de prijs.